Bardzo często mamy do czynienia z usterką techniczną połączenia do Internetu, która wykryta i opisana, pozwoli dostawcy odpowiednio zareagować. Nie mówimy tu o całkowitym braku połączenia z Internetem, ale o przypadku, gdy usługa działa niezgodnie z zagwarantowanymi przez dostawcę parametrami. Jakość łącza to nie tylko pomiar prędkości, ale także ocena ilości traconych pakietów, wielkości czasów opóźnień, zmienności opóźnień. Pomiar prędkości można przeprowadzić przy pomocy stron m.in.
Straty pakietów powodują znaczny spadek jakości połączenia internetowego. Jak sprawdzić, czy mamy do czynienia z tego typu usterką? Najłatwiejszą drogą będzie wykorzystanie do tego celu polecenia ping. W przypadku systemu Windows XP (analogicznie w innych systemach operacyjnych), wywołujemy linię komend (Start -> Uruchom -> cmd). Następnie wykonujemy polecenie ipconfig /all w celu uzyskania informacji o adresacji IP, przydzielonej dla naszego komputera. To co nas interesuje, to przeważnie brama domyślna. Brama domyślna to pierwszy router (analogia do pierwszego skrzyżowania) na drodze naszych pakietów do Internetu. Jeżeli router nie wie co zrobić z danych pakietem, wysyła go właśnie do bramy domyślnej. O szczegółach trasowania jeszcze będzie okazja porozmawiać. Teraz jednak zgodnie z przedstawionym zrzutem ekranowym, wykonujemy polecenie: ping adres_ip_bramy.
Istnieją pewne modyfikacje tej komendy, pozwalające przykładowo wysyłać pakiety o wielkości większej niż domyślna (np. 1024). Przykłady składni:
ping 192.168.1.1
ping 192.168.1.1 -t
ping 192.168.1.1 -t -l 1024
Spróbuj przeprowadzić eksperyment z tą komendą, wstawiając jako parametr własną bramę. Jeżeli straty przekraczają 10% warto zgłosić ten fakt dostawcy Internetu. Poprawne funkcjonowanie komunikacji do bramy sieciowej, pozwala upewnić się o braku problemów z naszym połączeniem w relacji komputer -> dostawca Internetu. Szczególnym przypadkiem takiej konfiguracji będzie sieć z domowym routerem, o której dowiesz się w niedalekiej przyszłości.
Pozostaje wyjaśnienie parametrów określanych wielkością czasów opóźnień oraz ich zmiennością. Wielkość czasów opóźnień to czas jaki upłynął od wysłania pakietu do odebrania potwierdzenia o dostarczeniu tego pakietu do miejsca przeznaczenia. Im krótszy czas tym lepiej. Czas opóźnień ściśle zależy od technologii w jakiej zrealizowane zostało łącze do Internetu. Można przyjąć, że dobre czasy to maksymalnie 30 ms (milisekund) w sieci operatora oraz maksymalnie 100 ms w relacji do najpopularniejszych portali. Istotniejszym parametrem jest jednak zmienność opóźnienia. Zmienność opóźnień to zmieniająca się różnica pomiędzy poszczególnymi czasami odpowiedzi. Jeżeli ta różnica jest niewielka, oznacza to, że łącze jest bardzo dobrej jakości. Jeżeli różnica zmienia się w czasie, łącze będzie miało zdecydowany problem przy pracy z aplikacjami czasu rzeczywistego (VoIP, transmisja wideo, gry sieciowe, itp.).
Pozdrawiam,
Kamil Folga
…sieci komputerowe dla każdego
zbigniew pisze:witam w koncu ktos to osaibnjl w miare obrazowo i czytelnie bo inne objasnienia to sa chyba pisane dla kosmitow
Na stronie http://www.pingtest.pl też można sprawdzić ping i prędkości pobierania i wysyłania. Serwer w Polsce więc dla Rodaków jak najbardziej polecam.